Nākamgad varētu atgriezties virsskaņas pasažieru pārvadājumi
29.11.2017 13:00
Kopš 2003. gadā lidojumus pārtrauca veikt "Concorde" lidmašīnas, pasažierus ar virsskaņas lidmašīnām vairs nepārvadā. Tomēr šī veida lidmašīnas varētu atgriezties "ierindā" jau nākamgad - un ceļa ilgumu starp Eiropu un Ziemeļameriku samazināt par vairāk nekā pusi...
Kompānija "Boom Supersonic", kas ražo virsskaņas lidmašīnas ir paziņojusi, ka saņēmusi 76 pasūtījumus sava "Boom XB-1" modeļa lidmašīnām, kas spēj sasniegt pat 2700 kilometru stundā lielu ātrumu.
Šie lidmašīnu modeļi, salīdzinot ar nu jau pirms 14 gadiem lidojošajām "Concorde" lidmašīnām ir mazākas, ātrākas un klusākas. "Concorde" arī spēja attīstīt aptuveni par 140 kilometriem stundā mazāku ātrumu. Lidmašīnas kapacitāte ir tikai 55 pasažieri, taču no Londonas uz Ņujorku tā spēj aiztraukties pat 3 stundu un 15 minūšu ātrumā (!). Šobrīd lidojums starp Lielbritānijas metropoli un Ziemeļamerikas pilsētu aizņem aptuveni 7,5 stundas. "Boom" kompānija plāno jau nākamgad sākt testa lidojumus ar "XB-1" modeļa mazāku versiju, taču jau 2025.gadā pilna izmēra lidmašīnas varētu tikt nodotas jau to jaunajiem īpašniekiem - lidsabiedrībām.
Protams, runājot par virsskaņas lidojumiem, arī šobrīd pastāv tās pašas bažas, kas pastāvēja pirms 14 gadiem, kad lidot pārtrauca "Concorde" - pirmkārt, tas ir skaļums, kas liek ikvienam apkārtējam sadzirdēt lielu "boom", lidmašīnai pārsniedzot skaņas ātrumu. Kompānijas vadītāji gan sola, ka jaunā modeļa virsskaņas lidmašīnas būs klusākas un apkārtējie tās nedzirdēs (kas ir ironiski, ņemot vērā firmas nosaukumu). Otrkārt tās ir lidojumu izmaksas - lai "Boom" lidojumi būtu rentabli, biļetei turp-atpakaļ vajadzētu maksāt vismaz 5000 ASV dolāru. Salīdzinājumam - "Concorde" lidojumi 1997.gadā maksāja vairāk nekā 7000 ASV dolārus.
Tāpat jāņem vērā, ka ASV iekšienē virsskaņas lidojumi ir aizliegti, kas nozīmē, ka lidmašīnas varētu tikt izmantotas tikai starptautiskiem lidojumiem uz ASV.
Tomēr - ja kādreiz nonāksi virsskaņas lidmašīnas salonā (par ko gan būs jāšķiras no jau minētajiem pāris tūkstošiem ASV dolāru), nekādas īpašas atšķirības no parastas lidmašīnas neizjutīsi - tikai galamērķī nonāksi ātrāk, sola "Boom" radītājs Bleiks Šolls. Viņš apgalvo, ka viņa kompānijas veidotā lidmašīna būs tāda pati kā citas, tikai daudz ātrāka.