10 lidmašīnu noslēpumi, par kuru nozīmi pasažieriem parasti nav ne jausmas
31.12.2017 16:24
10 lidmašīnu noslēpumi, par kuru nozīmi pasažieriem parasti nav ne jausmas
Lielākā daļa no mums sevi uzskata par pieredzējušiem ceļotājiem, kas gandrīz no galvas varētu noskaitīt lidmašīnas drošības instrukciju, domā, ka izprot turbulences principus un labi pārzina lidojumu tīklu Eiropā.
Tikmēr "Telegraph" apkopojis maz zināmus faktus un to skaidrojumus, kas varētu pārsteigt pat visrūdītākos ceļotājus.
Melnais trīsstūris
Izrādās logi gaisa kuģī nav tikai tāpēc, lai pasažieri varētu apbrīnot skaistos skatus virs mākoņiem – tie domāti arī drošībai. Proti, ja apkalpe uzskata, ka lidmašīnas spārnam ir kāda problēma, piemēram, ar to atvēršanu bremzēšanai vai pat motoriem, paskatīšanās pa logu, lai to pārbaudītu, var būt labākais veids, kā pārliecināties par problēmu un tās nopietnību. Lai to izdarīt, apkalpe parasti dosies uz vietu, kur ir labākā pārskatāmība. Tā parasti ir apzīmēta ar mazu melnu trīsstūrīti uz sienas lidmašīnas salonā, raksta "Telegraph Travel".
"Melnais trīsstūris apzīmē vietu, kas tiek dēvēta par "Viljama Šatnera sēdekli" ("William Shatner Seat") un tā ir vieta, kur vislabāk pārskatāms spārns," skaidrojis pensionēts lidmašīnu inženieris Lī Balentīns, pēc tam kad mājaslapā "Quora" uzdots jautājums par melno trīsstūri. Izrādās, ka Viljama Šatnera piesaukšana saistībā ar trīsstūri ir atsauce uz vienu no dīvainākajām epizodēm filmā "Krēslas zona", kurā Šatnera atveidotais varonis redz gremlinu uz spārna lidmašīnai, kurā lido.
Caurums logā
Caurumi lidmašīnas logos nav laba ideja? Ne vienmēr. Mazais caurumiņš lidmašīnas trīskāršā loga stikla vidējā plāksnē patiesībā tur ir, lai pasažieri būtu drošībā.
Tas tādēļ, ka gaiss lidmašīnā ir saspiests, tāpēc uz logu nepārtraukti tiek izdarīts milzīgs spiediens. No iekšpuses – loga rūts, pret kuru atsitoties, droši vien ne vienu reizi vien esi pamodies, lielā mērā ir tikai skata pēc, bet īsto darbu dara vidējais un ārējais stikls, uzņemot spiedienu. Tā sauktais "asiņošanas caurums" ("bleed hole") domāts, lai šo spiedienu mazinātu.
Slepenā guļamistaba
Ja domā, ka lidmašīnā ir par maz vietas, lai ierīkotu slepenu guļamistabu, kur apkalpojošajam personālam atpūsties, tu maldies.
Lielākajā daļā lidaparātu, kas projektēti garākiem lidojumiem, paredzēta telpa stjuartu atpūtai vai vienkārši, lai noslēptos no pārāk uzbāzīgiem pasažieriem
Poga, kas dos nedaudz vairāk vietas
Parasti rokas atbalsts sēdvietām pie centrālās ejas ir nofiksēts, kad ierodies savā vietā. Tomēr gribētos taču nedaudz vairāk vietas? Te nu jāsaka, ka šo balstu var pacelt. Vienkārši jāatrod neliela poga, kas atrodas zem rokas balsta tuvāk atzveltnei.
Nospiežot šo pogu, varēsi pacelt balstu. Šī funkcija ir īpaši ērta, lai pasažieri ar kustību traucējumiem varētu ērtāk apsēsties vai izkļūt no savas vietas.
Slepens fiksators, kas atvērs ķemertiņa durvis
Vēl viens fakts, ko daudzi, iespējams, nezina, – lidmašīnas mazmājiņas durvis iespējams atvērt arī no ārpuses pat reizēs, kad šajā telpā kāds ir ieslēdzies. Tas var likt aizdomāties, kad nākamreiz vairāku kilometru augstumā dosies atviegloties.
Šis slēdzis reizēm ir noslēpts aiz zīmes "Nesmēķēt" un ļauj lidmašīnas personālam labierīcības atslēgt negadījumu vai kādu citu ekstrēmu situāciju reizēs.
Ērta pieturēšanās vieta, lai nav jāgrābstās ap citu galvām
Ir ļoti kaitinoši, kad citi pasažieri izmanto tavu krēsla galvas atbalstu, lai pieturētos un tiktu garām. Parasti arī pamodinot gulošo vai izlejot sēdošajam kafiju klēpī.
Patiesībā viņiem nemaz nebūtu jāķeras pie galvas atbalstiem, lai noturētu līdzsvaru, jo parasti lidmašīnās zem bagāžas nodalījumiem ir josla, kur pieturēties, ko gandrīz neviens neizmanto.
Mazie spārnu āķīši
Šis ir viens no neparastajiem elementiem, kas iestrādāts lidmašīnā un var palīdzēt pasažieriem, ja nepieciešama piespiedu nolaišanās ūdenī.
Ja pasažieri jāevakuē, stāvot uz lidmašīnas spārna, drošības virvi var piestiprināt starp durvīm un āķi spārna galā. Tas palīdzēs pasažieriem jau tā grūtajā situācijā noturēties un nepaslīdēt, iegāžoties ūdenī.
Ķimikāliju kokteilis
Skābekļa maskas ir obligāta prasība visās lielajās pasažieru lidmašīnās. Tomēr tas, ko pasažieri pa tām saņem, nav gluži skābeklis. Tas ir saspiests gaiss, kādu izmanto niršanai. Tā kā skābekļa baloni ir smagi un neērti, lidmašīnās tiek lietota daudz sarežģītāka sistēma. Panelī virs pasažieru galvām patiesībā atrodas ķimikāliju kokteilis, kas sadegot rada skābekli. Tajā var būt bārija peroksīds (BaO2) – balts pulveris, ko lieto pirotehnikā, lai radītu zaļas krāsas gaismu, nātrija hlorāts (NaCIO3), ko izmanto arī kā kaitēkļu iznīcinātāju, kālija hlorāts (KCIO3), ko izmanto skolas ķīmijas stundu eksperimentos (tas iespaidīgi reaģē ar cukuru), kā arī citi.
Vai visi šie savienojumi ir bīstami? It kā. 1996. gadā aviokompānijas "ValuJet" reisā 592, kura avārijā gāja bojā visi 110 pasažieri, tiešām pie vainas bijis ugunsgrēks skābekļa ģeneratorā, tomēr jāpiemin, ka tas bijis vecs, atradies kravas nodalījumā un tam nebija izietas drošības pārbaudes, raksta "Telegraph".
Saprotamu iemeslu dēļ maskas nekad netiks padotas, ja lidmašīnas salonā ir atklāta uguns, jo skābeklis to var tikai "barot" un padarīt situāciju sliktāku.
Nevajadzīgie pelnu trauki
Tie gan nav noslēpti, tomēr pelnutrauki mūsdienu lidmašīnās ir pārsteidzoša detaļa, ja ņem vērā, ka smēķēt salonā nedrīkst vismaz 20 gadus.
Tad kāpēc tie tur vēl ir? Jo, ja nu kāds tomēr slepeni uzvelk dūmu, viņam vajadzēs kur nodzēst un izmest izsmēķi. Un labāk, lai to dara tam paredzētā vietā un tas nevar izraisīt ugunsgrēku, kā var notikt, ja uztraukumā gailošu izsmēķi izmet atkritumu grozā ar papīriem. Tā nu pelnutrauki lidmašīnā ir obligāta prasība lielākajā daļā valstu.