Debesu gigants: deviņi interesanti fakti par aviolaineri Airbus A380
23.10.2013 16:45
Aviolaineris Airbus A380 komerciālajā pasažieru aviācijā tiek izmantots vien aptuveni sešus gadus, tomēr ar to bijis gana, lai tam piedēvētu mūsdienu debess karaļa statusu. Pasaulē lielākā pasažieru lidmašīna pacēlusi latiņu ne vien ietilpības, bet arī degvielas ekonomijas un tehnoloģisko inovāciju ziņā. Lai gan kritiķi mēdz pievērst pastiprinātu uzmanību šķietami neveiklajam milža vizuālajam paskatam, tā parādīšanās pie apvāršņa pavisam noteikti ir itin iespaidīgs solis mūsdienu aviācijā.
1. Lai gan Airbus A380 ir pasaulē lielākais pasažieru aviolaineris, tas nebūt nav "degvielas rijējs". Rēķinot uz vienu pasažieri, aviokompānijas Lufthansa Airbus A380 patērē vidēji 3,4 litrus aviodegvielas uz 100 kilometriem. Lidmašīnas degvielas tvertņu kopējais tilpums ir aptuveni 310 000 litru, un, ja tās ir pilnībā piepildītas, degvielas svars sastāda trešo daļu no maksimālā pacelšanās svara.
2. Rolls-Royce būvētie reaktīvie dzinēji, kas novietoti zem gigantiskā lainera spārniem, ir aptuveni tikpat gari kā Mercedes-Benz C klases sedans, taču sver aptuveni četras reizes vairāk. Temperatūra strādājoša dzinēja iekšējā degkamerā sasniedz apmēram 1 700 grādu pēc Celsija.
3. Airbus A380 spārni ir lielākie, kādi jebkad radīti. To laukuma platība ir 845 kvadrātmetri, kas ir par 54 procentiem vairāk nekā otrajam pasaulē lielākajam pasažieru aviolaineriem – Boeing 747.
4. Pacelšanās laikā Airbus A380 spārni vārda tiešajā nozīmē "plivinās" – pie atbilstoša ātruma rodoties cēlējspēkam, to gali var pacelties augšup pat par četriem metriem.
5. Airbus A380 ir vairāku Eiropas valstu kopražojums. Proti, dzinēji un spārni tiek izgatavoti Lielbritānijā, savukārt fizelāžas daļas un astes stabilizatori top Vācijā un Spānijā. Uzņēmuma Airbus testu inženieris Fernando Alonso šo lidaparātu dēvē par "Eiropas simbolu". Kad atsevišķās aviolainera daļas ir izgatavotas, tās tiek transportētas pa sauszemi, gaisu un ūdeņiem uz gala montāžas iecirkni Francijā.
6. Tikai 20 no pasaules lidostām iespējams apkalpot Airbus A380. Šim nolūkam nepieciešami pietiekoši gari skrejceļi, plati manevrēšanas ceļi un vismaz 7 246 kvadrātmetru liels laukums, kur lidmašīnu novietot. Tajā pašā laikā lidostām vajadzīgs papildu aprīkojums lielā pasažieru skaita un kravas daudzuma apkalpošanai. Dažreiz nepieciešams pagarināt pat bagāžas konveijera lentes, jo vairāk nekā 500 pasažieri nozīmē daudz bagāžas somu.
7. Pie Airbus A380 vadības grožiem ir tikai divi piloti. "Patiesībā 30 pasažieru pārvadāšana neatšķiras no 526 cilvēkiem uz klāja," atzīst Haralds Tščira, Lufthansa kapteinis. "Šo lidmašīnu, par spīti tās lielajam svaram, ir ļoti viegli vadīt, un gaitas īpašības ļoti līdzinās nelielākiem lidaparātiem." Garu pārlidojumu laikā piloti var nosnausties speciālā atpūtas zonā, kas atrodas aiz pilotu kabīnes, kamēr viņus aizstāj otrā apkalpe.
8. Lidsabiedrības Lufthansa reisos uz Airbus A380 klāja piecās virtuvēs strādā 21 stjuarts. Tiek izmantota atsevišķa datorsistēma, kas atvieglo pasažieru apkalpošanu. Stjuartiem pieejama arī atsevišķa atpūtas zona, kurā ir astoņas gultas – tā atrodas zem virtuves aviolainera aizmugurējā daļā.
9. Pateicoties individuāliem monitoriem, kas iebūvēti katrā no sēdvietām, pasažieri var vērot lidojumu no kameru skatpunkta, kuras izvietotas zem lidmašīnas fizelāžas un astes daļā.