Aviācijā - svarīgākās tendences 2011. gadā. Prognozes 2012. gadam
20.12.2011 10:28
SVARĪGĀKĀS TENDENCES 2011. GADĀ
Paaugstinās degvielas cena. Decembra sākumā reaktīvo dzinēju degvielas cena bija gandrīz 125 ASV dolāri par barelu jeb par 20% augstāka nekā gadu iepriekš; tiek aprēķināts, ka degvielas cenas paaugstinājums radīs aviosabiedrībām visā pasaulē papildu izmaksas 60 miljardu ASV dolāru apmērā. Degvielas cenas paaugstinājums un trauslā ekonomikas atveseļošanās graujoši ietekmē Eiropas aviosabiedrību peļņu.
Turpinās aviosabiedrību konsolidācija. Lai izmantotu ieguvumus no lielāka apjoma biznesa un reaģētu uz izmaksu palielinājumu, turpinās aviosabiedrību konsolidācija. Kā piemērus var minēt aviolīnijas Southwest/AirTran Amerikas Savienotajās Valstīs, Cimber/CityAirline/Skyways Ziemeļeiropā un Aerosvit/Dniproavia/Donbassaero Austrumeiropā.
Aviosabiedrības joprojām pārvar grūtības. Izmaksu palielinājumi un salīdzinoši vājie tirgi vēl vairāk pakļauj aviosabiedrības riskiem un grūtībām. Aviosabiedrība American Airlines ir iesniegusi pieteikumu ASV Bankrota kodeksa 11.pantā paredzētajai aizsardzībai, Krievijas zemo cenu aviopārvadātājs Avianova ir pārtraucis darbību, savukārt Indijas aviosabiedrībām Kingfisher un Spicejet ir sācies ekonomiski grūts periods.
Lidostu infrastruktūra izaugsmei nākotnē. Aviācija 21.gadsimtā ir galvenais ekonomikas izaugsmes virzītājspēks, un pasažieru plūsmu uzņemšanai nākotnē būs vajadzīga pietiekama infrastruktūra. Vairāki vērienīgi lidostu infrastruktūras projekti visā pasaulē, piemēram, Dohā (Katarā) vai Berlīnē, jau ir noslēguma posmā, un drīz šīs lidostas būs gatavas apkalpot ceļotājus. Šāda tendence ir vērojama arī attiecībā uz Rīgas lidostu, jo tās infrastruktūras attīstībai ir atvēlēti gandrīz 140 miljoni LVL (200 miljoni EUR). Šāds ieguldījums ir vajadzīgs, lai arī turpmāk varētu nodrošināt izcilu apkalpošanu, pat ja nākamajā desmitgadē atkal divkāršojas to pasažieru skaits, kuri ceļo tranzītā caur Ziemeļu tranzītmezglu Rīgā uz/ no galamērķiem Eiropā, Skandināvijā, Tuvajos Austrumos, Krievijā un NVS valstīs.
Revolucionāra gaisa kuģu tehnoloģija kļūst par realitāti. Japānas aviopārvadātājs ANA šogad ieviesa ekspluatācijā pasažieru lidmašīnu Boeing 787 Dreamliner. Neraugoties uz kritiku par ilgo aizkavēšanos, šim gaisa kuģim ir revolucionāra konstrukcija, kas nodrošinās aviosabiedrībām ieguvumus no lietošanas efektivitātes, lai reaģētu uz izmaksu kāpumu.
Lieli pasūtījumi pēc mūsdienīgām lidmašīnām. Mūsdienīgas un efektīvas lidmašīnas ir labas ziņas gan videi, gan aviosabiedrībām, jo tās ļaus ietaupīt uz degvielas izmaksu rēķina un samazinās aviobiļešu cenas. Šogad aviosabiedrība AirAsia veica vislielāko Airbus A320neo pasūtījumu vēsturē, savukārt Southwest pasūtīja 150 Boeing 737Max lidaparātus, kas nāk no B737 gaisa kuģu saimes ar jaunajiem dzinējiem un ir Boeing pastāvēšanas vēsturē lielākais pasūtījums pēc tā kopējās vērtības.
Agresīvi tirgus jaunpienācēji. Tirgos, kuros ir stabils pieprasījums, šogad ir sākuši darboties agresīvi tirgus jaunpienācēji, piemēram, Scoot, kas ir jauns aviosabiedrības Singapore Airlines zemo izmaksu aviopārvadātājs, vai Flybe Baltijas valstu/Ziemeļvalstu reģionā. Šie jaunie konkurenti nav tikai labas ziņas patērētājam – tā arī apgrūtina darbību ļoti mazām reģionālām aviosabiedrībām, kam ir maz gaisa kuģu, un stimulē tās pievērsties jaunām darbības jomām, piemēram, ieviest lidojumus ar pārsēšanos potenciālajiem tranzīta pasažieriem.
SVARĪGĀKĀS TENDENCES 2012. GADĀ
Eirozonas krīze samazinās ceļojumu skaitu. Pašreizējā eirozonas krīze mazina patērētāju vēlmi nākamajā gadā doties ceļojumos, tāpēc ir paredzams mazāks rezervēto lidojumu skaits. Eirozonas krīze arī sadārdzina dolāra izmaksas Eiropas aviosabiedrībām, kas lielu daļu savu rēķinu apmaksā dolāros.
Palielināsies papildieņēmumi. Aviosabiedrības visā pasaulē centīsies maksimāli palielināt savus ienākumus, vairojot papildieņēmumus, lai kompensētu izmaksu pieaugumu. Klientiem būs pieejams plašs pakalpojumu un jauninājumu klāsts, sākot no apmaksāta interneta pieslēguma lidojumu laikā līdz, iespējams, tādiem eksperimentiem kā nekustamā īpašuma pārdošana lidojuma laikā, kā arī daudz kas cits.
Pakalpojumu un vairākpartneru lojalitātes programmu personalizācija. Aviosabiedrības aktīvāk izmantos sarežģītu vairākpartneru lojalitātes programmu sniegtās priekšrocības. Atšķirībā no biežo lidojumu programmām, kas būtībā piedāvā lidojumus ar atlaidēm, vairākpartneru lojalitātes programmas piedāvā lielāku ieskatu pakalpojumos un produktos, kuriem patērētāji dod priekšroku. Pirkšanas paradumu un pirkumu vēstures analīze ļauj efektīvāk kategorizēt klientus un piedāvāt personalizētākus piedāvājumus. Vairākpartneru lojalitātes programmas apvienojumā ar sociālo mediju iespējām kādu dienu piedāvās pasažieriem doties lidojumos, ko izvēlējušies viņu draugi sociālajā tīklā Facebook, vai ieteiks viņiem ceļojuma laikā apmeklēt zivju restorānu, ja viņi bieži iegādājas zivju ēdienus kādā no lielveikaliem, kas piedalās lojalitātes programmā.
Turpināsies avio flotes modernizācija. Joprojām augstās degvielas izmaksas arī turpmāk stimulēs aviosabiedrības papildināt to flotes ar jaunas paaudzes reaktīvajām un turbopropelleru lidmašīnām.
Nodokļi radīs lielākas izmaksas pasažieriem. Valstis saredz vairāk iespēju uzlabot savu bilanci uz aviopasažieru rēķina, un 2012. gadā tiks ieviesta emisiju tirdzniecības sistēma, palielināsies aviopasažieru nodevas vairākās valstīs, kā arī tiks ieviestas jaunas drošības nodevas citās valstīs.