Par 'airBaltic' nākotni cer vienoties jau šodien
30.09.2011 11:06
"Praktiski viss [vienošanās projekts] jau ir gatavs," teica Matīss, norādot, ka šīs dienas laikā abi akcionāri varētu saskaņot vienošanās projektu parakstīšanai. Arī satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) sociālajā tīklā "Twitter" raksta, ka ""airBaltic" sarunās ir panākts būtisks progress". "Kaut arī tās ir sarežgītas, ir vēlme darbu pie vienošanās pabeigt jau šodien," norāda ministrs.
Vienošanās projektu gan pirms parakstīšanas vēl būs jāizskata valdībā, kam būs jādod gala vārds līguma versijai. Iespējams, ka vienošanās projektu varētu virzīt akceptēšanai valdības ārkārtas sēdē pirmdien – dienu pirms atkārtoti sasauktās akcionāru sapulces. Valdības ārkārtas sēde, pēc SM valsts sekretāra sacītā, plānota Eiropas Savienības pozīciju saskaņošanai, un šajā sēdē pie reizes varētu izskatīt un pieņemt vienošanās projektu.
Pēc Matīsa teiktā, vienošanās projekts "praktiski ir gatavs" un atlicis vien saskaņot nebūtiskas tehniskas lietas. Vienlaikus SM valsts sekretārs noraidīja finanšu ministra Andra Vilka (V) piektdien sacīto par joprojām esošo neskaidrību par BAS ieguldījumu. Matīss pieļāva, ka finanšu ministram trūkst informācijas par sarunām, jo no BAS ir saņemts prasītais apliecinājums, ka privātajam akcionāram ir nepieciešamie resursi proporcionālam pamatkapitāla palielinājumam.
Jau vēstīts, ka valdība augusta beigās nolēma glābt finansiālajās grūtības nonākušo aviokompāniju - vai nu pilnībā pārņemot kompāniju valsts rokās, vai ieguldot vairākus miljonus latu pamatkapitālā -, taču izvirzot vairākus nosacījumus: ir jānomaina līdzšinējais kompānijas menedžments, proti, Bertolts Fliks prezidenta amatā, jāsaglabā Rīga kā sava bāzes lidosta, jālauž vecais akcionāru līgums un citi.
Aptuveni mēnesi valdība ar BAS nespēja vienoties par nosacījumiem, kas BAS jāizpilda, lai valsts ieguldītu naudu kompānijas pamatkapitālā. Citastarpā valdība pieprasīja BAS atklāt patiesos labuma guvējus. Privātais akcionārs tad paziņoja, ka 50% BAS daļu pieder aviokompānijas prezidentam Flikam, bet atlikušo 50% īpašnieces Bahamu salās reģistrētās firmas "Taurus Asset Management" patiesā labuma guvējs esot Krievijas finansists Andrejs Rudeško.
Valdība prasīja privātajam "airBaltic" akcionāram arī garantijas par BAS finansiālajām iespējām ieguldīt aviosabiedrības pamatkapitālā, jo iepriekš finanšu konsultants "Prudentia" pārstāvji bija izteikušies, ka BAS ir tikai čaula un tam nav naudas ieguldījumiem "airBaltic".
Visi nosacījumi valsts naudas ieguldīšanai kompānijas pamatkapitālā iekļauti valdības otrdien atbalstītajā vienošanās projektā, kas paredz no valsts puses ieguldīt aviokompānijā 57,6 miljonus latu, bet no privātā akcionāra BAS puses - 50 miljonus latu. Šo vienošanās projektu bija iecerēts parakstīt līdz šo ceturtdien paredzētajai akcionāru sapulcei, taču tas neizdevās.
Tā kā ceturtdien vienošanās vēl nebija parakstīta, akcionāri sapulcē ceturtdien vēl nevarēja lemt ne par pamatkapitāla palielināšanu, ne par vadības nomaiņu un citiem. Akcionāru sapulcei izsludināts pārtraukums līdz otrdienai, 4.oktobrim, kad akcionāri sanāks, "lai pabeigtu pamatkapitāla palielināšanu pēc tam, kad akcionāri pilnībā būs vienojušies par tehniskajām detaļām", iepriekš sacīja "airBaltic" pārstāvis Jānis Vanags.
"airBaltic" lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS.