Vai Latvijas tūrismam un ceļotājiem tiek gatavota «cietā» nosēšanās?
15.09.2011 12:42
Pēdējo dienu ziņojumi par nacionālās lidsabiedrības airBaltic likstām un nedienām ir radījušas plašu rezonansi ne tikai Latvijā, bet arī ārzemēs. Politisko un ekonomisko cīņu karstums bez žēlastības un revolucionāra veidā cenšas iznīcināt to, kas nepieder tikai SIA Baltijas Aviācijas Sistēmas vai Latvijas valsts Satiksmes ministrijai, bet gan to, kas pieder tūrisma nozarei un daudziem ārzemju un Latvijas ceļotājiem. Nerēķināšanās ar klientiem un uzticības zaudēšana ir katra uzņēmuma pašnāvība un pašlaik šī tendence sāk pārņemt lidsabiedrību airBaltic nekontrolējamā veidā.
Daudzas politiskās partijas un ierēdniecības augstākās amatpersonas cenšas novelt visu vainu uz airBaltic kompānijas vadītāju Bertoldu Fliku, taču vai tas ir godīgi, kad valsts kā 52,6% akciju paketes turētāja zaudē kontroli par savu uzņēmumu. Bezatbildības politika nav meklējama privātā uzņēmēja pusē, bet gan visās tajās politiskajās partijās un ministros, kas ir vadījuši Satiksmes ministriju. Visus valstij neizdevīgos līgumus nav slēdzis tikai privātais uzņēmējs vienpusēji, bet gan saskaņā ar abu pušu interesēm. Vai uzņēmējam, kurš nav latvietis un nav arī dzimis Latvijā, var pārmest patriotismu? Globālais bizness nepazīst nacionālās robežas vai intereses, tāpēc visu līgumu slēgšanā lielākā vainas daļa par neizdevīgiem nosacījumiem ir jāuzņemas valsts pusei, kura nespēj būt kompetenta un pārstāvēt valsts intereses.
Privātais tūrisma bizness un daudzi mediji jau vairāku gadu garumā ir akcentējuši jautājumu par nacionālās lidsabiedrības airBaltic problēmām, kas parastam ceļotājam nebija pamanāmas. Liela daļa tūrisma vadošo uzņēmumu direktori ļoti labi apzinājās airBaltic problemātiku, taču neiesaistījās aktīvākā un intensīvākā dialogā ar Satiksmes ministriju, jo cerēja, ka šīs likstas izbeigsies pašas no sevis. Pašreizējā situācija ir tāda, ka no šī konflikta cietīs katrs tūrisma uzņēmējs un ceļotājs, jo ārvalstu kompāniju un tūristu vidū strauji zūd uzticības kredīts. Lidsabiedrība airBaltic ir ilgus gadus kalpojusi tūrisma biznesa interesēm un sekmējusi daudzu Latvijas uzņēmēju ienākšanu citos tirgos un otrādi, taču tagad, kad airBaltic bizness ir ieguvis «mālainas kājas», lielu korporatīvu līgumu slēgšanā iezagsies nedrošības faktors, kas kā sērga izplatīsies visos biznesa līmeņos.
Situācija ir dramatiska arī tajā apstāklī, ka airBaltic neveiksmes gadījumā cietīs ne tikai uzņēmēji, bet arī vienkāršie ceļotāji, kuri būs spiesti maksāt augstākas cenas citām lidsabiedrībām un ērtos tiešos lidojumus nomainīt ar pārsēšanās un lieka laika tēriņiem. Arī nacionālais lepnums par mūsu «Nokia» jeb airBaltic būs jāaizmirst, jo mūsu ārzemju kolēģi to nekad nesapratīs, bet gan tiešā veidā norādīs uz mūsu mazspējību.