Starptautiskās lidostas "Rīga" izsludinātajā atklātajā konkursā
02.09.2011 09:21
Kā skaidroja SIA "Gulfstream Oil" dibinātājs un īpašnieks Vladimirs Barinovs, šis konkurss bijis "dīvains" jau no paša sākuma. Lidostā konkurenci aviācijas degvielas jomā jau nodrošinot viņa kompānija un SIA "Statoil Latvija", līdz ar to neesot skaidrs lidostas vadības arguments, ka ar šo konkursu tiks nodrošināta lielāka konkurence. Tāpat neesot skaidrs, ko trešais operators apkalpos, ja ar lidsabiedrībām līgumi jau ir noslēgti. Arī ar jaudām neesot problēma, piemēram, "Gulfstream Oil" patlaban izmantojot tikai 75% līdz 80% no savas iespējamas jaudas, bet varot to īsā laikā vēl dubultot. Neviena lidsabiedrība 16 gadu laika neesot izteikusi sūdzības ne par cenām lidostā "Rīga", ne par apkalpošanas kvalitāti.
Uzņēmējs skaidro, ka ir izlasījis konkursa nolikumu un tur paredzētās noliktavas celtniecība varētu izmaksāt aptuveni deviņus līdz 11 miljonus latu, jo prasības ir vērienīgas. Viņaprāt, būtu dīvaini, ja kompānija, kurai nav noslēgti līgumi ar aviosabiedrībām Rīgas lidostā, bez jebkādas argumentācijas ieguldītu šādu naudu. Barinovs pieļauj, ka konkurss ir sarunāts un "apakšā", piemēram, varētu būt kādam rezervēta Eiropas Savienības nauda.
Viņš esot vērsies arī pie lidostas valdes priekšsēdētāja Arņa Luhses ar lūgumu izskaidrot situāciju, taču atbildes nav saņēmis, un patlaban lidostā strādājošiem operatoriem esot "mīkla", kas notiks tālāk.
Barinovs uzsvēra, ka gadījumā, ja trešais operators izvēlētos, piemēram, dempinga cenas, tas tiktu darīts zināms Konkurences padomei, skaidroja uzņēmējs, jo, zinot aviācijas degvielas apjomus, kas tiek patērēti Rīgas lidostā, un noslēgtos kontraktus, par objektīvi zemākām cenām nevarot būt runas.
Lidostā skaidroja, ka konkursā saņemts pieteikums no viena pretendenta un ceturtdien tika atvērts piedāvājums, savukārt tā izvērtēšana saskaņā ar konkursa nolikumu notiks divu nedēļu laikā. Pretendenta vārds netiek atklāts.
Iepriekš lidostā informēja, ka "no aviokompāniju viedokļa viens no svarīgākajiem jebkuras lidostas konkurētspējas aspektiem ir aviācijas degvielas pieejamība un tās cena, savukārt no konkurences viedokļa ar katras jaunas aviācijas degvielas uzpildes kompānijas ienākšanu lidostas aviācijas degvielas tirgus kļūs brīvāks un uzlabosies arī aviokompānijām sniegto pakalpojumu klāsts un kvalitāte".
Patlaban lidostas teritorijā darbojas divas aviācijas degvielas uzpildes kompānijas - SIA "Gulfstream Oil" un SIA "Statoil Latvija", ar kurām noslēgti ilgtermiņa līgumi.
Ņemot vērā lidostas mērķi attīstīt kravu plūsmu un būtiski palielināt kravas reisu skaitu, kā arī, lai spētu nodrošināt arvien pieaugošo gaisa kuģu kustību skaitu, lidosta izvirzījusi mērķi samazināt aviācijas degvielas piegādes intensitāti peronā ar autocisternu palīdzību, kā arī nodrošināt lidostā aviācijas degvielas uzkrājumus, lai nodrošinātu pietiekamas aviācijas degvielas rezerves ārkārtas gadījumos, kad varētu tikt traucēta piegāžu plūsma līdz lidostai.
Īpaši lidosta piemin prognozēto straujo gaisa kuģu kustības pieaugumu 2015.gadā, kad Latvija kļūs par Eiropas Savienības prezidējošo valsti.
Starptautiskā Gaisa pārvadājumu asociācija norādījusi, ka aviācijas degviela ir viens no nozīmīgākajiem aviokompāniju izdevumu posteņiem, kas saskaņā ar asociācijas prognozi 2011.gadā sasniegs 29% no visiem aviokompāniju izdevumiem.
Tāpat asociācija norādījusi, ka ilgstoša jaunu kompāniju neienākšana aviācijas degvielas uzpildes tirgū rada ne tikai pamatu iespējamiem konkurences pārkāpumiem, bet arī aviācijas degvielas tirgū rada pašapmierinātību, neefektivitāti un aviācijas degvielas cenu neatbilstību tirgus cenām citās valstīs.
Lidostā gan uzsver, ka tā līdz šim nav ierobežojusi aviācijas degvielas piegādātāju skaitu lidostā.
Atklātajā konkursā par zemes iznomāšanu aviācijas degvielas noliktavas ierīkošanai un atbilstoša lidlauka pakalpojuma sniegšanu aviācijas degvielas uzpildes konkurences veicināšanai starptautiskajā lidostā "Rīga" piedāvājumi bija jāiesniedz līdz 31.augustam.