Palīdzība lidmašīnu pasažieriem, kuru ceļojums ir pārtraukts
25.07.2011 09:00
Ceļošana ar lidmašīnu daudziem var būt visai nervoza un stresa pilna, it īpaši, ja šis ceļojums tiek pārtraukts. Taču lidsabiedrībām saskaņā ar ES likumdošanu ir pienākums rūpēties par saviem pasažieriem un sagādāt alternatīvus ceļošanas veidus, ja lidojums tiek pārtraukts, bet gadījumā, ja ceļojums tiek pārtraukts lidmašīnas bojājuma dēļ, par to cietušie pasažieri var pieprasīt arī naudas kompensāciju.
Vairumam cilvēku lidojums nav gluži ikdienas rutīna. Ja viņu lidojums aizkavējas vai tiek atcelts – iespējams atstājot viņus svešā valstī, kur viņi nespēj sazināties valodas barjeras dēļ, un kur ir maz alternatīvu iespēju atgriezties mājās – šiem cilvēkiem ir jānodrošina palīdzība, lai mazinātu radītās neērtības un pārskaņotu ceļojuma plānus tā, lai šīs izmaiņas iespējami mazāk ietekmētu sākotnēji iecerēto ceļojumu. Lai nodrošinātu, ka pasažieriem tiek sniegta nepieciešamā palīdzība, Eiropas valstis ir vienojušās par likumiem lidmašīnu pasažieru tiesību jomā. Šie likumi attiecas uz visām ES reģistrētajām lidsabiedrībām – regulāro reisu veicējiem, čarteriem, pilna servisa kompānijām vai lētajām sabiedrībām – un uz visiem lidojumiem, kas tiek veikti no vai uz ES lidostām.
Tūlītēja palīdzība
Ja pasažieris konstatē, ka viņa lidojums aizkavējas par vairākām stundām, bez iepriekšēja brīdinājuma tiek atcelts reiss vai ja viņam tiek liegta iekāpšana lidmašīnā, jo pasažieru skaits pārsniedz pieejamo sēdvietu skaitu, lidsabiedrībai nekavējoties ir jānodrošina palīdzība. Lidsabiedrība ir atbildīga par alternatīvu ceļojuma maršruta sagatavošanu, lai nogādātu pasažieri galamērķī (vai arī atpakaļ uz to punktu, no kura ceļojums tika sākts, ja citas iespējas nav), ja vien pasažieris pats neizvēlas pārtraukt ceļojumu un tā vietā saņemt pilnu atlīdzību par neizmantoto lidojumu. Tāpat, atkarībā no aizkavējuma ilguma, lidsabiedrībai ir jānodrošina ēdiens, atspirdzinoši dzērieni un sakaru līdzekļi, un ja kavējums notiek naktī – arī izmitināšana.
Palīdzība pasažieriem ir jānodrošina neatkarīgi no tā, vai kavējuma iemesls ir vai nav lidsabiedrības vainas dēļ. Atsevišķos gadījumos, ja lidsabiedrība ir vainojama, ka ceļojums tiek pārtraukts – it īpaši, ja pasažieris netiek ielaists lidmašīnā – lidsabiedrībai ir jāsamaksā pasažierim arī kompensācija.