Eksperti: jāatrod kompromiss 'Ryanai'r aplikšanai Rīgā
22.03.2011 07:39
Vēlme starptautisko lidostu Rīga atslogot no zemo cenu lidsabiedrībām, tajā mēģinot vairāk "iedabūt" klasiskās aviokompānijas, var aizbiedēt lielāko Latvijā strādājošo zemo cenu aviokompāniju "Ryanair", kas savukārt negatīvi atsauktos uz konkurenci, audzētu aviobiļešu cenas un mazinātu pasažieru plūsmu, uzskata laikraksta "Diena" aptaujātie eksperti.Eksperti arī skeptiski vērtē izredzes atdabūt savulaik Latviju pametušās klasiskās aviokompānijas, norāda laikraksts. Aviācijas jomas eksperts Tālis Linkaits un tūrisma biznesa eksperts Aivars Mackevičs laikrakstam pauduši viedokli, ka atbildīgajiem ir jāspēj rast kompromisu, lai zemo cenu lidsabiedrībām būtu iespēja sniegt pakalpojumus lidostā "Rīga". Nosacījumiem jābūt citiem, kas atbilstu konkurences normām, sacījis Linkaits, atbalstot ideju lidostas teritorijā izveidot atsevišķu angāru zemo cenu lidsabiedrību pasažieru uzņemšanai. Amatpersonu arguments, ka zemo cenu aviokompānijas lido vien no mazākas nozīmes lidostām, īsti neatbilstot patiesībai. Prakses ir dažādas, piemēram, kaimiņos "Ryanair" nupat uzsāka lidojumus no Igaunijas galvaspilsētas Tallinas, bet Lietuvā lido no Kauņas.
Linkaits sacījis, ka negribētu, lai "Ryanair" lidostas "Rīga" plānu maiņas dēļ vispār aizietu no Latvijas, ko ir grūti skaidri paredzēt, ņemot vērā kompānijas neprognozējamību. Mackevičs gan apšaubīja, vai "Ryanair" piekristu lidot no Tukuma. "Tad Ryanair vai nu būtu jāpazemina cenas vēl vairāk, vai aviokompānija vispār aizietu no Latvijas," sacījis Mackevičs. Ekspertiem ir šaubas arī par SM vēlmi atdabūt savulaik Latvijas tirgu pametušos aviograndus, piemēram, "British Airways" (BA) un KLM. Tās, pēc ekspertu sacītā, izvēlējās vairāk strādāt uz starpkontinentāliem lidojumiem, kur iespējams vairāk nopelnīt.Jau ziņots, ka TV3 raidījums svētdien vēstīja - lidosta "Rīga" vēlas tikt vaļā no Īrijas zemo cenu avoikompānijas "Ryanair", panākot tās pārcelšanos uz Tukuma lidostu, bet Rīgai atkal piesaistīt klasiskās, dārgās lidsabiedrības. Satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) ieceltā lidostas vadība secinājusi - "Ryanair" darbība tai ir neizdevīga ne tikai zemo nomas maksu dēļ, bet arī tādēļ, ka lētās aviokompānijas klienti neizmanto lidostas restorānus un veikalus. Turklāt vecās kompānijas neaug tik strauji kā lētās aviolīnijas, kuru dēļ Rīgā būtu jābūvē jauns terminālis.
"Ideāls variants būtu, ka lidosta Rīga apkalpo pārējās aviokompānijas, nevis tā saucamās lētās aviokompānijas. Un tikai nepieciešamības gadījumā apkalpo zemo cenu," raidījumam paudis lidostas valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse (ZZS).
Rīgas lidosta valdībā prezentēs savu attīstības plānu, kurā vairs neesot vietas zemo cenu lidotājiem, informē raidījums. Plāns paredzot, ka lidosta pati par 17 miljoniem latu izbūvēs piebūvi esošajam terminālim, kur būs ērti piebraukt klasisko aviokompāniju lidmašīnām, savukārt "Ryanair" sagaida vieta lidostas nomalē un necils angārs pasažieriem. Tomēr vienkārši atteikties no sadarbības Rīgas lidosta nevarot, norāda raidījums. Līgums ar "Ryanair" paredz, ka kompānija varēs strādāt Rīgā līdz 2015.gadam, bet par līguma laušanu jāmaksā 15 miljonu latu soda nauda. Tādēl Satiksmes ministrija līgumu ar "Ryanair" nelauzīšot, bet skrupulozi skatīšoties, kā kompānija pilda līguma nosacījumus Rīgā. Tukuma lidlauks, uz kuru, iespējams, varētu pārvākties "Ryanair", atrodas Engures novadā, taču tajā nav iespējams nosēsties, nelidojot pāri Tukumam, tāpēc bez pilsētas atļaujas nevar lidostu sertificēt. Lidostas lūgumu atļaut pārlidojumus pašvaldības politiķi izvērtē jau pusotru gadu un tā vien šķiet, ka šis process tuvākajā laikā nebeigsies. Par Tukuma pašvaldības vilcināšanos sašutuši ir Tukuma lidostas saimnieki, tostarp arī Engures pašvaldība, informēja "Nekā personīga". Tukuma lidostas īpašnieki lidlauka labiekārtošanā ieguldījuši četrus miljonus latu un tā esot gatava apkalpot 30 lidmašīnas dienā, informē raidījums.
Eksperti arī skeptiski vērtē izredzes atdabūt savulaik Latviju pametušās klasiskās aviokompānijas, norāda laikraksts.
Aviācijas jomas eksperts Tālis Linkaits un tūrisma biznesa eksperts Aivars Mackevičs laikrakstam pauduši viedokli, ka atbildīgajiem ir jāspēj rast kompromisu, lai zemo cenu lidsabiedrībām būtu iespēja sniegt pakalpojumus lidostā "Rīga". Nosacījumiem jābūt citiem, kas atbilstu konkurences normām, sacījis Linkaits, atbalstot ideju lidostas teritorijā izveidot atsevišķu angāru zemo cenu lidsabiedrību pasažieru uzņemšanai. Amatpersonu arguments, ka zemo cenu aviokompānijas lido vien no mazākas nozīmes lidostām, īsti neatbilstot patiesībai. Prakses ir dažādas, piemēram, kaimiņos "Ryanair" nupat uzsāka lidojumus no Igaunijas galvaspilsētas Tallinas, bet Lietuvā lido no Kauņas.
Linkaits sacījis, ka negribētu, lai "Ryanair" lidostas "Rīga" plānu maiņas dēļ vispār aizietu no Latvijas, ko ir grūti skaidri paredzēt, ņemot vērā kompānijas neprognozējamību.
Mackevičs gan apšaubīja, vai "Ryanair" piekristu lidot no Tukuma. "Tad Ryanair vai nu būtu jāpazemina cenas vēl vairāk, vai aviokompānija vispār aizietu no Latvijas," sacījis Mackevičs. Ekspertiem ir šaubas arī par SM vēlmi atdabūt savulaik Latvijas tirgu pametušos aviograndus, piemēram, "British Airways" (BA) un KLM. Tās, pēc ekspertu sacītā, izvēlējās vairāk strādāt uz starpkontinentāliem lidojumiem, kur iespējams vairāk nopelnīt.
Jau ziņots, ka TV3 raidījums svētdien vēstīja - lidosta "Rīga" vēlas tikt vaļā no Īrijas zemo cenu avoikompānijas "Ryanair", panākot tās pārcelšanos uz Tukuma lidostu, bet Rīgai atkal piesaistīt klasiskās, dārgās lidsabiedrības. Satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) ieceltā lidostas vadība secinājusi - "Ryanair" darbība tai ir neizdevīga ne tikai zemo nomas maksu dēļ, bet arī tādēļ, ka lētās aviokompānijas klienti neizmanto lidostas restorānus un veikalus. Turklāt vecās kompānijas neaug tik strauji kā lētās aviolīnijas, kuru dēļ Rīgā būtu jābūvē jauns terminālis.
"Ideāls variants būtu, ka lidosta Rīga apkalpo pārējās aviokompānijas, nevis tā saucamās lētās aviokompānijas. Un tikai nepieciešamības gadījumā apkalpo zemo cenu," raidījumam paudis lidostas valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse (ZZS).
Rīgas lidosta valdībā prezentēs savu attīstības plānu, kurā vairs neesot vietas zemo cenu lidotājiem, informē raidījums. Plāns paredzot, ka lidosta pati par 17 miljoniem latu izbūvēs piebūvi esošajam terminālim, kur būs ērti piebraukt klasisko aviokompāniju lidmašīnām, savukārt "Ryanair" sagaida vieta lidostas nomalē un necils angārs pasažieriem.
Tomēr vienkārši atteikties no sadarbības Rīgas lidosta nevarot, norāda raidījums. Līgums ar "Ryanair" paredz, ka kompānija varēs strādāt Rīgā līdz 2015.gadam, bet par līguma laušanu jāmaksā 15 miljonu latu soda nauda.
Tādēl Satiksmes ministrija līgumu ar "Ryanair" nelauzīšot, bet skrupulozi skatīšoties, kā kompānija pilda līguma nosacījumus Rīgā.
Tukuma lidlauks, uz kuru, iespējams, varētu pārvākties "Ryanair", atrodas Engures novadā, taču tajā nav iespējams nosēsties, nelidojot pāri Tukumam, tāpēc bez pilsētas atļaujas nevar lidostu sertificēt. Lidostas lūgumu atļaut pārlidojumus pašvaldības politiķi izvērtē jau pusotru gadu un tā vien šķiet, ka šis process tuvākajā laikā nebeigsies. Par Tukuma pašvaldības vilcināšanos sašutuši ir Tukuma lidostas saimnieki, tostarp arī Engures pašvaldība, informēja "Nekā personīga". Tukuma lidostas īpašnieki lidlauka labiekārtošanā ieguldījuši četrus miljonus latu un tā esot gatava apkalpot 30 lidmašīnas dienā, informē raidījums.
Savukārt "Ryanair" menedžments savās atbildēs par plāniem Latvijā ir izvairīgs. ""Ryanair" veic pārrunas ar daudzām lidostām Eiropā un nekomentē baumas un spekulācijas, par ko un ar ko viņi runā vai nerunā. Ja būs kādi jaunumi, par tiem mēs ziņosim, kad tam būs pienācis laiks," raidījumam atbildējusi aviokompānija.