Aviokompānijas airBaltic izaugsme pēc krīzes būs ļoti strauja
03.09.2020 10:43
Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" no Covid-19 pandēmijas izraisītās krīzes izies ļoti spēcīga un, kad atkal varēs lidot pilnā apmērā, izaugsme būs ļoti strauja, intervijā prognozēja "airBaltic" valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.
Lidsabiedrības apgrozījums Covid-19 pandēmijas ietekmē šogad pirmajā pusgadā samazinājies par 63,6% - līdz 78,713 miljoniem eiro, savukārt koncerna zaudējumi pieauguši teju septiņas reizes un veidoja 184,77 miljonus eiro. Gauss skaidroja, ka iemesls zaudējumiem ir Covid-19, jo janvārī un februārī kompānijas darbības rezultāti bija daudz labāki, nekā plānots.
"Pēc tam sekoja 62 dienu ilgs periods, kurā mēs vispār pārtraucām lidojumus. Mums nācās atlaist daudzus darbiniekus. Mums nebija ienākumu. Savukārt izdevumi bija lieli, jo mums bija jāmaina biļešu rezervācijas un jāatdod nauda par biļetēm uz atceltiem lidojumiem, un mēs turpinām naudas atmaksas arī tagad. Tāpat mums ir jāturpina līzinga maksājumi par lidmašīnām. Zaudējumu aprēķinā ir iekļauti maksājumi par lidmašīnām, kuras mēs pašlaik neizmantojam. Mēs to zaudējumu aprēķinā uzrādām jau šodien, tādēļ arī zaudējumi ir tik lieli," norādīja "airBaltic" vadītājs.
Gauss arī uzsvēra, ka aviokompānijai šie ir vēsturiski lielākie zaudējumi pirmajā pusgadā. Vienlaikus viņš piebilda, ka tāda pati situācija ir vērojama arī citās lidsabiedrībās, un "airBaltic" zaudējumi, salīdzinot ar citiem, pat ir uzskatāmi par maziem.
"Gadā kopumā zaudējumi būs vēl lielāki, jo ir vēl seši mēneši, un mēs atgriežamies situācijā, kad lidojumu skaits samazinās. Tādēļ zaudējumi augs. Vienlaikus mums ir plāns, pie kura mēs pieturamies, un tad, kad mēs atkal varēsim lidot pilnā apjomā, izaugsme būs ļoti strauja," stāstīja lidsabiedrības valdes priekšsēdētājs.
Viņš pauda nožēlu, ka Latvijā ir ļoti strikti ierobežojumi aviopārvadājumiem, tostarp piebilstot, ka Latvija ir vienīgā valsts Eiropā, kura tik lielā mērā ierobežo aviopārvadājumus.
"Par šīm lietām ir jādiskutē, jo mums ir jābūt savienotiem ar citām valstīm, bet vienlaikus jābūt aizsargātiem. Ir jābūt abām šīm lietām, jo aviopārvadājumos Covid-19 praktiski netiek pārnēsāts," stāstīja Gauss, uzsverot, ka iedzīvotāji netiks pasargāti no saslimšanas ar Covid-19, aizliedzot lidojumus, kamēr automašīnu plūsma pāri robežām netiek ierobežota.
Tostarp viņš teica, ka, piemēram, nav skaidrs, kādēļ no Latvijas nevar lidot uz Grieķijas salu, kurā nav reģistrēti inficēšanās gadījumi ar Covid-19, lai arī Grieķija ir iekļauta Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) "sarkanajā" sarakstā ar valstīm pēc kuru apmeklēšanas jāievēro 14 dienu pašizolācija.